Tytuł „Wielkie niebo. Od Wschodu do Zachodu” nadano też widowisku przygotowanemu na inaugurację, w sobotę 19 maja o godz. 16 w Teatrze Horzycy. To będzie inspirowana historiami związanymi z jeziorem Bajkał rzecz o relacjach międzyludzkich. Zostanie opowiedziana nowatorskim językiem ruchu zwanym gaga, wymyślonym przez Ohada Naharina.
A potem, do 25 maja, dziesięć spektakli z siedmiu krajów, w tym trzy z Rosji, dwa z Niemiec, po jednym z Litwy, Łotwy, Szwajcarii, Belgii i Polski, podda się ocenie międzynarodowego jury.
Złowrogi gest i telewizja na Marsie
- Jak teatry widzą problemy w swoich krajach? Jak odnoszą się do sytuacji świata? Odpowiedzi na te między innymi pytania będziemy mogli poszukać w festiwalowych przedstawieniach – mówi dyrektor „Kontaktu” Andrzej Churski.
Zobacz także:
W spektaklu pt. „Sytuacja z wyciągnięta ręką” Teatr „Hauptaktion” z Monachium będzie się zastanawiał nad gestem, który obrósł złą sławą (w Polsce grupa ludzi, którzy się nim posłużyli tłumaczyła, że to sposób zamawiania pięciu piw). Biorąc ten gest za punkt wyjścia twórcy zastanawiają się nad sztuką polityki i polityką sztuki.
Czym dzisiaj jest patriotyzm? To jedno z pytań, które zadadzą artyści Teatr.Doc z Moskwy w swoim „Człowieku z Podolska”. Maxim Gorki Theater z Berlina spektaklem „Po nas choćby kosmos” przeniesie widzów w niedaleką przyszłość, w której nacjonalizm i faszyzm zadomowiły się na dobre, a reality show nagrywa się na Marsie.
„Marusia” grupy Kostroma z Rosji to monodram, w którym występuje pracownica… biurowa teatru, co początkowo było żartem. Polskę reprezentować będzie Teatr Ludowy z Krakowa przedstawieniem „Sekretne życie Friedmanów” w reżyserii znanego dobrze w Toruniu Marcina Wierzchowskiego. Spektakl wygrał ostatni festiwal „Boska Komedia”.
Panna bez posagu i biznesmeni
W programie znalazły się też sztuki z kanonu literatury dramatycznej, opowiedziane jednak niekoniecznie tradycyjnie. Rosyjski Teatr im. Czechowa z Rygi sięgnął do starożytności (przypomnijmy, że poprzedni „Kontakt” wygrała brzmiąca niezwykle aktualnie interpretacja „Iliady” Homera). Przywiezie „Medeę” Eurypidesa, czyli, jak przypomina, rzecz o tym, jak miłość zmienia się w nienawiść.
Tytułową bohaterkę „Panny bez posagu” XIX-wiecznego dramatopisarza Aleksandra Ostrowskiego Szkoła Sztuki Dramatycznej z Moskwy pokaże jako dziewczynę otoczoną gronem dziwnych, okrutnych biznesmenów. Analizą strachu ma być spektakl „Lokis” Litewskiego Teatru Narodowego oparty na XIX-wiecznej noweli Merimego. Nowatorsko Theater Basel ze Szwajcarii potraktował klasyczną sztukę „Leonce i Lena” Georga Buchnera.
Zobacz również: Korposzczur czy stary wyjadacz. Jakim typem pracownika jesteś?
Intrygująco zapowiada się spektakl belgijskiej grupy „Les Ballets C de la B” nagrodzonej przed laty na „Kontakcie” za pamiętne widowisko „VSPRS”. To będzie „Requiem dla L.”, którego kanwą stała się wstrząsająca muzyka żałobna Mozarta spleciona m.in. z rytmami afrykańskimi.
W tym roku przedstawienia festiwalowe będą pokazywane w Teatrze im. Horzycy, na „Jordankach” i w „Arenie Toruń”. Bilety są po 15-50 zł.
Przygotowano bogaty program imprez towarzyszących, od nauki ruchu gaga, przez filmy, studenckie spektakle i performanse, po dyskusje i wystawy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?