Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie wpuszczać ruchu na osiedle

Redakcja
Po artykule „Kolejny przegapiony węzeł?” otrzymaliśmy list prezesa Stowarzyszenia Stawki w Toruniu Olgierda Kędzierskiego.

Po artykule „Kolejny przegapiony węzeł?” otrzymaliśmy list prezesa Stowarzyszenia Stawki w Toruniu Olgierda Kędzierskiego.

W odniesieniu do artykułu „Kolejny przegapiony węzeł?”, który ukazał się w „Nowościach” dnia 12 stycznia 2012 r. Stowarzyszenie Stawki czuje się zobowiązane zabrać głos w tej sprawie.

Przez kilka ostatnich lat przedstawiciele władz miasta Torunia przekazywali mieszkańcom informację o „Węźle Czerniewice”, mającym stanowić główne połączenie autostrady A1 poprzez ul.Łódzką z mostem drogowym im.Piłsudskiego i planowanym mostem Trasy Wschodniej. We wrześniu 2009 r. w dzienniku „Nowości” pojawiła się informacja o mogących wystąpić trudnościach w realizacji „Węzła Czerniewice”, a jednocześnie o potrzebie budowy dodatkowego „Węzła Kluczyki”.

<!** reklama>Istotnym powodem powstania Stowarzyszenia Stawki była potrzeba reprezentowania mieszkańców naszej dzielnicy przy konsultowaniu ważnych decyzji, a w szczególności w zakresie rozwiązań infrastrukturalnych jak budowa dróg czy sieci wodno-kanalizacyjnych. Zdaniem Stowarzyszenia, w sytuacji braku zjazdu w ul. Łódzką z „Węzła Czerniewice” najbardziej racjonalnym rozwiązaniem komunikacyjnym w zakresie połączenia autostrady A1 z Toruniem, poprzez południowe dzielnice miasta i mosty drogowe, jest połączenie przez „Węzeł Stawki”. Rozwiązanie to w przeciwieństwie do forsowanego przez obecne władze miasta projektu „Węzeł Kluczyki” w żaden sposób nie ingeruje w istniejącą zabudowę mieszkalną, ponieważ prowadzi przez tereny całkowicie niezabudowane i oddzielone od korytarza komunikacyjnego terenami zielonym, a najbliższe zabudowania znajdują się w odległości co najmniej 200 m.

Tymczasem „Węzeł Kluczyki” wprowadza ruch z autostrady A1, drogi ekspresowej S10 i drogi krajowej DK15 bezpośrednio w strefę mieszkaniową osiedla Stawki. Wprowadza intensywny ruch pojazdów w gęstą zabudowę m.in. ulicy Andersa, Armii Ludowej, Pstrowskiego, Kniaziewicza czy Hallera. W istotny sposób ingeruje również w lokalny ruch na części ulic Podgórza, ponieważ strumień pojazdów również tędy będzie podążał w kierunku obu przepraw mostowych. Głównie z tych powodów w proteście przeciwko budowie „Węzła Kluczyki”, a za poparciem projektu „Węzeł Stawki” podpisało się we wrześniu 2010 r. ponad 900 osób, mieszkańców dzielnicy Stawki i dzielnicy Podgórz.

Ponadto koszt realizacji projektu „Węzeł Kluczyki” jest znacznie wyższy od kosztu realizacji projektu „Węzeł Stawki” m.in. ze względu na konieczność wyburzeń i konieczność budowy ogromnego wiaduktu o wartości co najmniej kilkunastu mln złotych. Połączenie autostrady A1 z mostem w osi Trasy Wschodniej poprzez „Węzeł Kluczyki” byłoby również dłuższe o ok. 4 km od połączenia z „Węzłem Stawki”. Kierowcy korzystający z „Węzła Kluczyki”, a zjeżdżający lub wjeżdżający na autostradę A1, będą musieli pokonać tę odległość dodatkowo, a koszty związane z przejechaniem dodatkowych kilometrów będą ponosić wszyscy kierowcy korzystający z tego dłuższego połączenia.

Większość mieszkańców dzielnic Stawki i Podgórz nie akceptuje sytuacji, w której narzuca się im takie rozwiązanie. Nigdy nie zostało przedstawione porównanie obu rozwiązań tj. projektów „Węzeł Kluczyki” i „Węzeł Stawki”, co jest szczególnie ważne w sytuacji planowanej likwidacji zjazdu w ul. Łódzką w „Węźle Czerniewice”. Dobitnym przykładem tzw. „konsultacji społecznych”, było spotkanie organizowane przez MZD w Zespole Szkół nr 14 na Stawkach w lutym ubiegłego roku, w kilkanaście miesięcy po podjęciu decyzji o budowie „Węzła Kluczyki”. Stoimy zatem na stanowisku, że nie ma żadnych racjonalnych powodów dla forsowania budowy „Węzła Kluczyki”.

Pragniemy także uprzedzić wielokrotnie powtarzane przez przedstawicieli władz miasta argumenty, o braku możliwości budowy „Węzła Stawki” ze względu na lokalizację jego fragmentu na terenie sąsiedniej gminy Wielka Nieszawka i brak zgody jej władz na taką inwestycję. Informujemy, że Stowarzyszenie posiada pisemną odpowiedź od Pana Kazimierza Kaczmarka Wójta Gminy, z jednoznacznie wyrażonym stanowiskiem o braku przeciwwskazań dla takiego rozwiązania. Ewentualne argumenty o lokalizacji tego węzła na terenie specjalnym we władaniu wojska nie mają w tym przypadku zastosowania, bo dotyczą również „Węzła Kluczyki”.

Pojawiające się często publiczne informacje, że tylko kilka osób protestuje przeciwko tej inwestycji, jaką jest „Węzeł Kluczyki” związane jest tylko z kwestiami prawnymi. Stąd zapewne biorą się działania MZD, dzielące mostową Trasę Wschodnią na krótkie odcinki, tworzące efekt tzw. „salami slicing” - niezgodnie z prawem polskim i europejskim – co podnieśliśmy w odwołaniu do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Najkorzystniejszym połączeniem Torunia z autostradą A1 od strony południowej jest zjazd na ul.Łódzką w „Węźle Czerniewice”. Jednak w sytuacji braku możliwości budowy tego połączenia, najkorzystniejszym dla mieszkańców Torunia, najbardziej efektywnym i tańszym w realizacji dla miasta jest projekt „Węzeł Stawki”. Uważamy, że potwierdzają to uwidocznione na rysunkach schematy połączeń drogowych obu mostów z autostradą A1.

W imieniu członków Zarządu
Olgierd Kędzierski, prezes Stowarzyszenia Stawki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska