Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niecodzienny rejs Wisłą. Barka przypłynęła do Chełmna, a teraz wraca do Gdańska z ładunkiem. Mamy zdjęcia

Justyna Wojciechowska-Narloch
Justyna Wojciechowska-Narloch
Na ładunek z Gdańska czekały już tiry
Na ładunek z Gdańska czekały już tiry Fot. Mikołaj Kuras
300 km pokona w sumie barka, która transportuje towary Wisłą na linii Gdańsk-Chełmno. W środę późnym popołudniem dotarła do celu, gdzie wyładowano ważące 150 ton kontenery. W czwartek barkę ponownie załadowano i wyruszyła ona w drogę powrotną do portu w Gdańsku. Pomysł wykorzystania Wisły jako szlaku komunikacyjnego promuje samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.

Zobacz wideo: Zmiany w prawie. Będzie teraz mniej wypadków na drogach?

To pierwszy taki transport w historii. Zamiast wieźć sześć kontenerów o łącznej masie 150 ton ciężarówkami z Gdańska do Torunia, 6 kwietnia załadowano je w porcie morskim na barkę. Dzień później cały ładunek był już na miejscu. Firmą, do której trafiła załadowana w Gdańsku zawartość sześciu 40-stopowych kontenerów, są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO).

Polecamy

- Na nabrzeżu w Chełmnie na naszą barkę czekały już w środę tiry, którymi ładunek trafi do magazynów produkcyjnych przedsiębiorstwa. Rozładunek i ponowny załadunek jednostki odbył się w czwartek. Do Gdańska popłyną Wisłą gotowe, wyprodukowane w naszym regionie towary, wysyłane z Polski w świat - informuje Beata Krzemińska, rzeczniczka marszałka województwa.

Barka na Wiśle - z Chełmna do Gdańska

- Jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani działaniami zmierzającymi do ponownego użeglownienia dolnej Wisły i uruchomienia jej potencjału gospodarczego, oczywiście z poszanowaniem środowiska naturalnego. Ten rejs pokazuje możliwości, jakie się z tym wiążą. Cieszę się, że kibicuje mu wielu mieszkańców regionu - mówi marszałek Piotr Całbecki, który towarzyszył załodze barki na ostatnim odcinku szlaku. Marszałek Piotr Całbecki jest pomysłodawcą i inicjatorem przedsięwzięcia.

Na ładunek z Gdańska czekały już tiry

Niecodzienny rejs Wisłą. Barka przypłynęła do Chełmna, a ter...

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów – to prawie piąta część jej całkowitej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych - łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji Rosyjskiej.

Warto przeczytać

Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynęła łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzili oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs pozwolił też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.

Korzyści z wodnego transportu:

  • Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
  • Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
  • Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
  • Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska