Zobacz wideo: Zmiany w prawie. Będzie teraz mniej wypadków na drogach?
To pierwszy taki transport w historii. Zamiast wieźć sześć kontenerów o łącznej masie 150 ton ciężarówkami z Gdańska do Torunia, 6 kwietnia załadowano je w porcie morskim na barkę. Dzień później cały ładunek był już na miejscu. Firmą, do której trafiła załadowana w Gdańsku zawartość sześciu 40-stopowych kontenerów, są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO).
Polecamy
- Na nabrzeżu w Chełmnie na naszą barkę czekały już w środę tiry, którymi ładunek trafi do magazynów produkcyjnych przedsiębiorstwa. Rozładunek i ponowny załadunek jednostki odbył się w czwartek. Do Gdańska popłyną Wisłą gotowe, wyprodukowane w naszym regionie towary, wysyłane z Polski w świat - informuje Beata Krzemińska, rzeczniczka marszałka województwa.
Barka na Wiśle - z Chełmna do Gdańska
- Jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani działaniami zmierzającymi do ponownego użeglownienia dolnej Wisły i uruchomienia jej potencjału gospodarczego, oczywiście z poszanowaniem środowiska naturalnego. Ten rejs pokazuje możliwości, jakie się z tym wiążą. Cieszę się, że kibicuje mu wielu mieszkańców regionu - mówi marszałek Piotr Całbecki, który towarzyszył załodze barki na ostatnim odcinku szlaku. Marszałek Piotr Całbecki jest pomysłodawcą i inicjatorem przedsięwzięcia.
Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów – to prawie piąta część jej całkowitej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych - łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji Rosyjskiej.
Warto przeczytać
- Te promocje w supermarketach to hit tygodnia! Obniżki do ponad 50 proc.! Gdzie?
- Czy Twoje dane wyciekły z Facebooka? Sprawdź! Oto prosty sposób!
- Praca w Toruniu. Nova Trading, Neuca, TZMO i Apator szukają nowych pracowników!
- Zumba, śmigus-dyngus, a nawet... wesele. Zobacz, jak morsy bawiły się tej zimy!
Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynęła łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzili oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs pozwolił też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.
Korzyści z wodnego transportu:
- Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
- Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
- Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
- Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?