Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozbudowa szpitala wojewódzkiego zmieni sporą część Torunia. Jaką rolę w przyszłych zmianach odegra ulica Matejki?

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Przedłużenie ulicy Matejki ma na celu połączenie ulic gen. Bema oraz Grunwaldzkiej oraz - pośrednio, ulicy Balonowej. Miałoby ono przebiegać pomiędzy Areną Toruń oraz Tor-Torem i dalej, w kierunku północnym
Przedłużenie ulicy Matejki ma na celu połączenie ulic gen. Bema oraz Grunwaldzkiej oraz - pośrednio, ulicy Balonowej. Miałoby ono przebiegać pomiędzy Areną Toruń oraz Tor-Torem i dalej, w kierunku północnym Sławomir Kowalski
Projektanci rozważają koncepcję spięcia ze sobą ulic gen. Bema i Balonowej, poprzez przedłużenie jednej z ulic biegnących przez Bydgoskie Przedmieście.

[break]
Jak się okazuje rozbudowa szpitala wojewódzkiego wpłynie nie tylko na Bielany. W projektach skomunikowania lecznicy uwzględniona została na pozór nie mająca nic wspólnego z tą częścią miasta ulica Matejki. Jak to możliwe? Pisaliśmy już w „Nowościach” o przygotowanym przez firmę BP-K Kontrakt opracowaniu zawierającym koncepcje połączeń komunikacyjnych dla szpitala na Bielanach.

Główną drogą dojazdową do niej - z nowym wjazdem - będzie odcinek średnicówki między Szosą Chełmińską a Szosą Okrężną. Szpital skomunikuje też budzące kontrowersje u części torunian przedłużenie ulicy Długiej od Szosy Chełmińskiej do św. Józefa.

Plany zakładają też podłączenie osiedlowych ulic Wodociągowej i Kaszubskiej do św. Józefa. Skrzyżowanie św. Józefa oraz Żwirki i Wigury zostanie przebudowane na rondo. Zmieni się funkcja terenu przed obecnym wjazdem do szpitala: na parking i punkt przesiadkowy komunikacji miejskiej. Szpital ma pośrednio obsłużyć w przyszłości linia tramwajowa.

Wojsko i kolej

Jaką rolę w całym tym drogowym galimatiasie odgrywać ma ulica Matejki? Dzięki jej wydłużeniu możliwe będzie połączenie ulicy Grunwaldzkiej i gen. Bema. Problem w tym, że przyszły łącznik przebiega przez tereny należące do kolei i wojska, o czym pisaliśmy już w „Nowościach”. Projektanci zdają sobie sprawę z tego problemu, ale zapewniają, że był on uzgadniany z magisttratem.

- Możliwość realizacji takiego połączenia drogowego jest ściśle uzależniona od terminu i faktu otwarcia zamkniętych terenów wojskowych i kolejowych - czytamy w opracowaniu firmy Kontrakt.

Opisywane połączenie ma polegać na przedłużeniu ulicy Matejki w kierunku północnym, między Areną Toruń a Tor-Torem. Byłaby to droga lokalna, jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu. Projektanci nie zapomnieli o chodnikach i drodze dla rowerzystów.

Trójwlotowe rondo

Na planach trasa zaczyna skręcać na zachód na tyłach Tor-Toru i kieruje się w stronę ulicy Balonowej. Na połączeniu tych ulic powstać ma trójwlotowe rondo z wysepkami separującymi pasy ruchu. Zachodni wjazd na rondo będzie się łączył z ulicą Balonową, wschodni z wydłużoną Matejki, a północny z jezdnią łącznika, który pobiegnie dalej na północ, do ulicy Grunwaldzkiej.

Tu warto zaznaczyć, że ta ostatnia nie będzie łączyć się ze średnicówką i straci dotychczasową łączność z ulicą św. Józefa. Zaproponowane rozwiązania, po wybraniu wstępnego wariantu, będą przedmiotem konsultacji społecznych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska