Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skargi lecą ciurkiem

Joanna Pociżnicka
Toruński magistrat zebrał i przeanalizował wszystkie skargi spływające do Urzędu Miasta i podległych mu jednostek. My przyjrzeliśmy się im bliżej. Na kogo mieszkańcy skarżą się najbardziej?

Toruński magistrat zebrał i przeanalizował wszystkie skargi spływające do Urzędu Miasta i podległych mu jednostek. My przyjrzeliśmy się im bliżej. Na kogo mieszkańcy skarżą się najbardziej?

<!** Image 3 align=none alt="Image 185117" sub="Najwięcej skarg do Urzędu Miasta wpływa na działalność MZK /Fot.: Adam Zakrzewski">W 2011 roku 182 osoby zdecydowały się poskarżyć na działanie toruńskich urzędników. Po ich przeanalizowaniu okazało się jednak, że jedynie 32 skargi uznane zostały za zasadne. To o 8 mniej niż w zeszłym roku (w 2010 roku wpłynęło łącznie 208 skarg, z czego 40 uznano za uzasadnione). Rejestr skarg sporządzony został przez pracowników Wydziału Organizacji i Kontroli.

<!** reklama>Według Krystyny Dowgiałło, radnej klubu PO i przewodniczącej Komisji Rewizyjnej, na której ręce przekazano dokument, skargi można rozpatrywać na dwa sposoby. - Przeanalizować je można pod względem formalno-prawnym lub merytorycznym - tłumaczy.

Skarżysz? Poznaj przepisy

Dlaczego tylko 1/6 wszystkich złożonych wniosków doczeka się szczęśliwego dla wnioskodawcy rozwiązania?

- Wielokrotnie jest tak, że osoby, które do nas piszą są rozżalone, ponieważ sprawy potoczyły się nie po ich myśli. Często piszący do nas nie zdają sobie sprawy z tego, jak skomplikowane są polskie przepisy. A my musimy ich przestrzegać, więc jeżeli z prawnego punktu widzenia wszystko się zgadza, to nie możemy skargi uznać - przyznaje Krystyna Dowgiałło.

51 skarg dotyczyło samego Urzędu Miasta. 131 rozpatrzono natomiast w konkretnych jednostkach organizacyjnych oraz zakładach budżetowych gminy.

Najwięcej skarg złożono do Miejskiego Zakładu Komunikacji. Mieszkańcy wytykali przeważnie błędy w kontroli biletów, bezwzględne traktowanie przez kontrolerów, jak również niepunktualność autobusów.**- Skargi dotyczyły jednak incydentów, które miały miejsce jeszcze za czasów starej dyrekcji - mówi radna.

Błędy do poprawki

Na Miejski Zarząd Dróg poskarżyło się 15 osób, z czego tylko 4 wnioski uznano za zasadne, a 2 rozpatrzono częściowo.

- Po zapoznaniu się z treścią zarzutów, wysyłamy inspektora, który sprawę potwierdza lub nie. Jeśli tylko jest to możliwe, problem załatwiamy - wyjaśnia Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy MZD w Toruniu. - Skargi dotyczyły na przykład niedrożności wpustów deszczowych czy stanu dróg - dodaje.

Konsekwencji nie widać

Wiele spraw dotyczy zachowań pracowników. Mieszkańcy skarżyli m.in na Specjalistyczny Szpital Miejski w Toruniu. Wskazywali nieuprzejme zachowanie pracowników recepcji czy przekazywanie błędnych informacji o pobycie pacjenta w szpitalu.

Jednostki, którym wytknięto błędy, muszą się z nich wytłumaczyć, jednak bez większego stresu. Za takie „grzeszki” pracownikowi grozi co najwyżej rozmowa dyscyplinująca lub upomnienie.


Warto wiedzieć

Ludzie skargi piszą:

MZK - 42 skargi (15 zasadnych)

MZD - 15 skarg (4 zasadnych)

Straż Miejska - 15 skarg (1 zasadna)

ZGM - 15 skarg (4 zasadne)

Specjalistyczny Szpital Miejski - 14 skarg (3 zasadne)

Biura Rady Miasta - 13 skarg (1 zasadna)

Miejska Przychodnia Specjalistyczna - 10 skarg (5 zasadnych)

MOPR - 12 skarg (1 zasadna)

Powiatowy Urząd Pracy - 8 skarg (2 zasadne)

Wydział Architektury i Budownictwa - 8 skarg (1 zasadna)

Powiatowy Urząd Pracy - 8 skarg (2 zasadne)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska