Obejrzyj: Kulisy sesji fotograficznej Siła Kobiet 2022
Na placu NOT: torowisko pod przykryciem
Na placu NOT, czuli skrzyżowaniu Czerwonej Drogi, alei Solidarności, ulicy Odrodzenia i Szosy Chełmińskiej trwa montaż sieci trakcyjnej i środkowej części skrzyżowania torów. Pojawiła się tu specjalna, zadaszona konstrukcja. Dzięki niej pogoda nie utrudni robót.
- Na placu NOT sporo się dzieje. Między innymi trwa układanie rozjazdów torowych, układanie kolejnych fragmentów płyty torowej i inne prace związane z montażem torowiska – mówi Marek Fijałkowski z firmy Balzola. – Te wszystkie roboty lubią, kiedy jest sucho i ciepło. Dlatego, żeby nie być uzależnionym od pogody, ustawiliśmy specjalny namiot.
Przypomnijmy, że Balzola w ramach konsorcjum z firmą Intop budują linię tramwajową. Sprawny przebieg prac na placu NOT jest ważny także ze względu na uruchomienie po wielomiesięcznej przerwie węzła przesiadkowego w alei Solidarności. Ma to nastąpić w grudniu.
Linia na Jar: na Szosie Chełmińskiej powstaje wodociąg
Intensywne prace przy budowie nowej linii tramwajowej trwają także na Szosie Chełmińskiej. Na odcinku od ulicy Dekerta do ulicy Podgórnej układany jest wodociąg, chodniki i krawężniki. Niebawem rozpoczną się przygotowania do układania warstw bitumicznych na jezdni. Na odcinku Szosy Chełmińskiej, od placu NOT do skrzyżowania z ulicą Grudziądzką, także przebudowywana jest sieć wodociągowa. Na jej fragmencie między ulicami Żwirki i Wigury a Długą powstaje podbudowa pod nowe torowisko.
Na Długiej zakończono układanie warstw bitumicznych i trwają prace wykończeniowe oraz porządkowe.
Z kolei po zachodniej stronie ronda Czadcy, czyli skrzyżowaniu ulic Długiej, Legionów i Wielki Rów, wylano dolną płytę torową, a niedługo ruszy betonowanie górnej płyty i układanie nawierzchni drogowej.
Polecamy
Na ulicy Polnej drenaż torowiska wpinany jest do kanalizacji deszczowej. W rejonie centrum handlowego "Polna Park", czyli przy skrzyżowaniu ulic Polnej i Ugory, trwają przygotowania do układania dolnych warstw konstrukcyjnych torowiska. Ustawiane są przyrządy wyrównawcze w szynach, a tam, gdzie torowiska pozostaną betonowe, wykonywany jest zalew szyn żywicami.
Prace trwają także na Jarze. Tu budowa samej linii jest najbardziej zaawansowana. Trwają towarzyszące jej roboty drogowe. W najbliższym czasie na skrzyżowaniu ulic Watzenrodego i Strobanda, gdzie powstaje rondo, rozpocznie się układanie warstwy ścieralnej asfaltu.
Problemy na Legionów: uzgodnień z PKP jeszcze nie ma
A co z budową linii na ulicy Legionów? Tu, na pierwszy rzut oka, jest najmniej zaawansowana. Nietknięty jest teren w rejonie wjazdu do zajezdni autobusowej MZK.
- Prace bezpośrednio przed zajezdnią autobusową wykonawca planuje rozpocząć na początku przyszłego roku - wyjaśnia Sylwia Derengowska.
Jak w tym czasie będzie funkcjonować zajezdnia autobusowa? Dostęp do niej będzie możliwy od ulicy Wielki Rów? Rzecznik MZK dodaje, że projekt czasowej organizacji ruchu jest w trakcie opracowania.
Nietknięty jest także przejazd kolejowy na ulicy Legionów. Tory tramwajowe dochodzą do niego od północy, czyli od ulicy Legionów. Od południa do przejazdu doprowadzono tzw. koryto, w którym zostaną ułożone tory. Tor kolejowy, który przecina ulicę Legionów, prowadzi do bazy paliwowej w Zamku Bierzgłowskim.
Prace na przejeździe kolejowym planowane są do wykonania na przyszły rok. Ciągle trwa uzgadnianie dokumentacji projektowej ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe oraz projektu samego skrzyżowania kolejowo-tramwajowego.
Polecamy
- Prace na przejeździe kolejowym zakładają budowę skrzyżowania kolejowo-tramwajowego w obrębie przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu drogi gminnej - ulicy Legionów w Toruniu, przebudowę fragmentu toru kolejowego, wymianę elementów nawierzchni drogowej na przejeździe wraz z asfaltowaniem nawierzchni drogowej na przejeździe i jego dojazdach, oraz budowę urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejeździe - wyjaśnia Sylwia Derengowska.
Przy okazji budowy linii tramwajowej, przy zajezdni przy ulicy Legionów, miały też powstać tory odstawcze oraz myjnia tramwajowo-autobusowa. Przewidziano je w studium wykonalności inwestycji. Potem, ze względów finansowych, tory i myjnia wypadły w planu. Ma to być zrealizowane w kolejnych latach.
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?