Uczniowie podczas spotkań uczą się nawiązywania relacji rówieśniczych poprzez pracę w grupach oraz wspólne spędzanie czasu. Koło w październiku 2016 r. zawiązały i prowadzą: Anna Barwik, Małgorzata Fedrau i Agnieszka Umińska - nauczycielki wspomagające w oddziałach integracyjnych.
Uczniowie typowo rozwijający się nie są tu przypadkowymi, mają odpowiednie cechy osobowościowe i społeczne, wysoki poziom empatii, umiejętność współpracy.
Młodzież pracuje w parach (uczeń typowo rozwijający się i z ASD) lub w małych grupach nad zadaniami, które później prezentują. Każde spotkanie dotyczy deficytowych sfer funkcjonowania osób z zaburzeniami rozwoju. Uczniowie ze spektrum autyzmu z pomocą typowo rozwijających się rówieśników uczą się: rozpoznawania i nazywania emocji, prowadzenia dialogu, norm społecznych. Spotkania stanowią dla osób z ASD okazję do podzielenia się zainteresowaniami, mocnymi stronami, trudnościami, uczuciami i opiniami. Jest też czas na wspólne spędzanie czasu przy herbatce i ciastku.
Uczniowie dzielą się czynnościami, rozkładają talerzyki i kubeczki, przygotowują poczęstunek. Czynności pozornie proste, dla uczniów z ASD mogą stanowić nie lada wyzwanie: umiejętność koncentracji, odnalezienia się w grupie, wywiązania się z zadania, proszenia o pomoc. Otrzymując wskazówki, najczęściej potrafią wykorzystać je w podobnych sytuacjach. W znanej grupie dają sobie prawo do popełniania błędów.
POLECAMY
Najpiękniejsze torunianki na Instagramie
Potrafisz mówić "po toruńsku"? TEST
Skarpa z lotu ptaka - unikalne zdjęcia
Czytaj dalej - kliknij poniżej:
- Staramy się angażować naszych uczniów aktywnie w życie szkoły - mówi Anna Barwik. - Czytają przedszkolakom, przygotowują prezentacje multimedialne dla klas młodszych. Wspomagali nas w organizacji II Toruńskiego Forum Integracji. Przygotowaliśmy też upominki z okazji Dnia Babci i Dziadka, które wręczyliśmy w Domu Pomocy Społecznej „Samarytanin”. Było to dobre doświadczenie dla uczniów i radość dla starszych. Chcemy tak aranżować sytuacje, by nabywanie społecznych zachowań następowało w przyjemnej atmosferze. Organizujemy wyjścia, na przykład na kręgielnię, do escape roomu, Młyna Wiedzy, planetarium, kawiarni. Obserwujemy z czym uczniowie z ASD sobie nie radzą, jest możliwość podpowiedzi.
Uczestnicy zajęć podzielili się z nami wrażeniami.
- Lubię pomagać innym osobom z zespołem Aspergera oraz z autyzmem, żeby nie czuli się samotni - powiedział Piotr Zdzienicki.
- Sprawia mi przyjemność, gdy mogę kogoś pocieszyć, pomóc w problemach - wyjaśnia Jagoda Ignasiak.
Natomiast Mateusz Krzywdziński stwierdził:
- Chodzę na Koło Gimnazjalisty, ponieważ mam w rodzinie dwójkę dzieci, które cierpią na autyzm i zespół Aspergera. Dzięki temu uczę się, jak się z nimi porozumiewać, rozumieć zachowania, pomóc w problemach. Spotkania pomagają osobom z autyzmem się uspołeczniać i uczyć poprawnych zachowań.
- Osoby z autyzmem i zespołem Aspergera potrzebują akceptacji i cierpliwości. Dla niektórych są dziwni. Jeśli pozna się ich głębiej, to okazują się mili, wrażliwi, koleżeńscy - stwierdził Dawid Barszcz.
- Dzięki tym spotkaniom mam większą empatię i zrozumienie dla drugiego człowieka - przyznała Paulina Kwiatkowska.
Warto wiedzieć:
ASD - z języka angielskiego: autism spectrum disorder (spektrum autystyczne)
Autyzm dotyka w rozmaity sposób, ale generalną cechą jest najczęściej zaburzenie w mowie i umiejętności komunikowania się.
Zespół Aspergera - zazwyczaj bardziej łagodna forma autyzmu, często z zawężonymi, specjalistycznymi zainteresowaniami.
W Szkole Podstawowej nr 31 od tego roku szkolnego działają 2 grupy Koła Gimnazjalisty, łącznie około 20 osób.
Skarpa z lotu ptaka – wideo z drona
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?