W ramach przygotowania planu rozwoju sieci TRM, w kwietniu i w maju 2017 r. odbył się pierwszy etap konsultacji społecznych: mieszkańcy wskazywali miejsca, w jakich ich zdaniem powinny zostać zlokalizowane kolejne stacje Toruńskiego Roweru Miejskiego.
Jak informują urzędnicy, wszystkie te propozycje zostały dokładnie przeanalizowane i sprawdzone w terenie pod względem fizycznych możliwości lokalizacji stacji. Następnie naniesiono je na mapę inwestycji drogowych, mapę istniejącej oraz planowanej infrastruktury rowerowej oraz mapę ciągów komunikacyjnych na terenie Torunia. Porównano z analizą zagęszczenia potencjalnych celów podróży (wzięto pod uwagę zarówno gęstość zaludnienia, jak również miejsca, które generują ruch mieszkańców, m.in.: zakłady pracy, szpitale, placówki handlowe i usługowe). Pozwoliło to wytypować 60 punktów tworzących optymalną dla Torunia sieć stacji rowerowych. W 2018 r. miasto nie ma jednak możliwości uruchomienia wszystkich 60 stacji TRM. Ich liczba, z obecnych 25, wzrośnie do 40. Jedną stację - na Barbarce - usunięto z mapy lokalizacji - jest to najsłabiej używana stacja roweru miejskiego.
Czytaj też: Klucz do bramy na Mazury
W drugim etapie konsultacji mieszkańcy wybierali 18 nowych lokalizacji spośród 38 propozycji.
- Pełne przyjęcie lokalizacji zgodnie ze wskazaniami mieszkańców, wg liczby oddanych głosów, spowoduje braki w sieci TRM w obrębie osiedli: Rubinkowo, Na Skarpie oraz w lewobrzeżnej części miasta, i jednocześnie nadmierne zagęszczenie w stosunku do innych osiedli na Bydgoskim Przedmieściu - podkreślają urzędnicy.
Dlatego proponują, żeby zamiast 18 lokalizacji wskazanych przez mieszkańców, zrealizować 13:
- ul. Bydgoska/Park Miejski,
- ul. Watzenrodego/ul.Ugory,
- Rynek Nowomiejski,
- ul. Legionów/Trasa Średnicowa,
- ul. Gagarina/Polomarket,
- ul. Władysława Broniewskiego/
- Sienkiewicza,
- ul. Grudziądzka/ul.Kozacka,
- Szosa Chełmińska Północ,
- Szosa Chełmińska/Podgórna,
- ul. Bydgoska/ul.Konopnickiej,
- ul. Jana Sobieskiego - Garbaty Mostek,
- ul. Łódzka/ul.Okólna,
- ul. Zbożowa.
Z propozycji mieszkańców spadną wówczas:
- ul. Św Józefa/Szpital - Układ komunikacyjny przy szpitalu w 2018 roku będzie przebudowywany. W projekcie przebudowy zaplanowano miejsce na stacje rowerową i może zostać ona zrealizowana w następnym roku w ramach ewentualnego powiększenia systemu. Ponadto niedaleko tej stacji znajduje się stacja na ul. Klemensa/Józefa.
- ul. Mickiewicza/Targowisko - Nieopodal zaplanowane są dwie inne stacje proponuje się aby tę stację zrealizować w ramach ewentualnego powiększenia systemu w następnym roku jego funkcjonowania.
- ul. Chopina - Nieopodal jest stacja na pl. Rapackiego proponuje się aby tę stację zrealizować w ramach ewentualnego powiększenia systemu.
- ul. Grudziądzka/ul.Kościuszki - Nieopodal jest stacja na ul. Świętopełka proponuje się aby tę stację zrealizować w ramach ewentualnego powiększenia systemu.
- ul. Szosa Okrężna / pętla UMK
W tej sytuacji powstaną stacje w następujących lokalizacjach:
- ul. Poznańska - Na lewobrzeżu mieszkańcy wskazali do wykonania tylko jedną nową stację. Do realizacji pozostają również dwie stacje "stare". Proponuje się aby na lewobrzeżu było łącznie 5 stacji. Proponowana lokalizacja znajduje się w sąsiedztwie dużego osiedla mieszkaniowego, poczty, parku, punktów handlowych i instytucji kultury.
- ul. Targowa - Proponowana lokalizacja znajduje się w sąsiedztwie dużego osiedla mieszkaniowego oraz punktu handlowego. Na trasie w stronę osiedli Rubinkowo i Na Skarpie lokalizacje uzyskały bardzo małą liczbę głosów i biorąc pod uwagę tylko wskazania mieszkańców system w tej części miasta będzie posiadał luki lokalizacyjne.
- pętla Rubinkowo II - Proponowana lokalizacja znajduje się w sąsiedztwie dużego osiedla mieszkaniowego, w punkcie przesiadkowym komunikacji miejskiej, w sąsiedztwie szkoły i punktów handlowych. Na terenie osiedla Na Skarpie lokalizacje uzyskały bardzo małą liczbę głosów i biorąc pod uwagę tylko wskazania mieszkańców system w tej części miasta będzie posiadał tylko 2 stacje tzw. "stare".
- ul. Wilhelminy Iwanowskiej/ ul. Jana i Marii Prufferów - siłownia - Proponowana lokalizacja znajduje się w sąsiedztwie dużego osiedla mieszkaniowego, punktu handlowego i miejsca rekreacji.
- ul. Ludwika Rydygiera - Na trasie w stronę osiedli Rubinkowo i Na Skarpie lokalizacje uzyskały bardzo małą liczbę głosów i biorąc pod uwagę tylko wskazania mieszkańców system w tej części miasta będzie posiadał luki lokalizacyjne.
Obecnie miasto przygotowuje się do przetargu na obsługę TRM od przyszłego roku. Umowa obecnego operatora kończy się 30 listopada 2017 roku. Przetarg zaplanowano w III kwartale tego roku. Na obsługę TRM na lata 2018-2021 samorząd przeznaczy aż 6 mln zł: 2,4 mln w pierwszym roku i po 1,2 mln zł w kolejnych latach. Dla porównania, obsługa TRM od 2014 r. kosztowała dotychczas zaledwie ponad milion złotych.
Zobacz też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?