Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe stacje rowerowe w Toruniu

pak
Stacja na ul. Kolankowskiego nie zmieni lokalizacji.
Stacja na ul. Kolankowskiego nie zmieni lokalizacji. SłAwomir Kowalski / Polska Press
Z 18 nowych stacji Toruńskiego Roweru Miejskiego, urzędnicy proponują lokalizację 13 według wskazań mieszkańców i 5 w ramach uzupełnienia luk na mapie miasta: w lewobrzeżnej części miasta, na osiedlu Rubinkowo oraz Skarpa.

W ramach przygotowania planu rozwoju sieci TRM, w kwietniu i w maju 2017 r. odbył się pierwszy etap konsultacji społecznych: mieszkańcy wskazywali miejsca, w jakich ich zdaniem powinny zostać zlokalizowane kolejne stacje Toruńskiego Roweru Miejskiego.

Jak informują urzędnicy, wszystkie te propozycje zostały dokładnie przeanalizowane i sprawdzone w terenie pod względem fizycznych możliwości lokalizacji stacji. Następnie naniesiono je na mapę inwestycji drogowych, mapę istniejącej oraz planowanej infrastruktury rowerowej oraz mapę ciągów komunikacyjnych na terenie Torunia. Porównano z analizą zagęszczenia potencjalnych celów podróży (wzięto pod uwagę zarówno gęstość zaludnienia, jak również miejsca, które generują ruch mieszkańców, m.in.: zakłady pracy, szpitale, placówki handlowe i usługowe). Pozwoliło to wytypować 60 punktów tworzących optymalną dla Torunia sieć stacji rowerowych. W 2018 r. miasto nie ma jednak możliwości uruchomienia wszystkich 60 stacji TRM. Ich liczba, z obecnych 25, wzrośnie do 40. Jedną stację - na Barbarce - usunięto z mapy lokalizacji - jest to najsłabiej używana stacja roweru miejskiego.

Czytaj też: Klucz do bramy na Mazury

W drugim etapie konsultacji mieszkańcy wybierali 18 nowych lokalizacji spośród 38 propozycji.

- Pełne przyjęcie lokalizacji zgodnie ze wskazaniami mieszkańców, wg liczby oddanych głosów, spowoduje braki w sieci TRM w obrębie osiedli: Rubinkowo, Na Skarpie oraz w lewobrzeżnej części miasta, i jednocześnie nadmierne zagęszczenie w stosunku do innych osiedli na Bydgoskim Przedmieściu - podkreślają urzędnicy.

Dlatego proponują, żeby zamiast 18 lokalizacji wskazanych przez mieszkańców, zrealizować 13:

  • ul. Bydgoska/Park Miejski,
  • ul. Watzenrodego/ul.Ugory,
  • Rynek Nowomiejski,
  • ul. Legionów/Trasa Średnicowa,
  • ul. Gagarina/Polomarket,
  • ul. Władysława Broniewskiego/
  • Sienkiewicza,
  • ul. Grudziądzka/ul.Kozacka,
  • Szosa Chełmińska Północ,
  • Szosa Chełmińska/Podgórna,
  • ul. Bydgoska/ul.Konopnickiej,
  • ul. Jana Sobieskiego - Garbaty Mostek,
  • ul. Łódzka/ul.Okólna,
  • ul. Zbożowa.

Z propozycji mieszkańców spadną wówczas:

  • ul. Św Józefa/Szpital - Układ komunikacyjny przy szpitalu w 2018 roku będzie przebudowywany. W projekcie przebudowy zaplanowano miejsce na stacje rowerową i może zostać ona zrealizowana w następnym roku w ramach ewentualnego powiększenia systemu. Ponadto niedaleko tej stacji znajduje się stacja na ul. Klemensa/Józefa.
  • ul. Mickiewicza/Targowisko - Nieopodal zaplanowane są dwie inne stacje proponuje się aby tę stację zrealizować w ramach ewentualnego powiększenia systemu w następnym roku jego funkcjonowania.
  • ul. Chopina - Nieopodal jest stacja na pl. Rapackiego proponuje się aby tę stację zrealizować w ramach ewentualnego powiększenia systemu.
  • ul. Grudziądzka/ul.Kościuszki - Nieopodal jest stacja na ul. Świętopełka proponuje się aby tę stację zrealizować w ramach ewentualnego powiększenia systemu.
  • ul. Szosa Okrężna / pętla UMK

W tej sytuacji powstaną stacje w następujących lokalizacjach:

  • ul. Poznańska - Na lewobrzeżu mieszkańcy wskazali do wykonania tylko jedną nową stację. Do realizacji pozostają również dwie stacje "stare". Proponuje się aby na lewobrzeżu było łącznie 5 stacji. Proponowana lokalizacja znajduje się w sąsiedztwie dużego osiedla mieszkaniowego, poczty, parku, punktów handlowych i instytucji kultury.
  • ul. Targowa - Proponowana lokalizacja znajduje się w sąsiedztwie dużego osiedla mieszkaniowego oraz punktu handlowego. Na trasie w stronę osiedli Rubinkowo i Na Skarpie lokalizacje uzyskały bardzo małą liczbę głosów i biorąc pod uwagę tylko wskazania mieszkańców system w tej części miasta będzie posiadał luki lokalizacyjne.
  • pętla Rubinkowo II - Proponowana lokalizacja znajduje się w sąsiedztwie dużego osiedla mieszkaniowego, w punkcie przesiadkowym komunikacji miejskiej, w sąsiedztwie szkoły i punktów handlowych. Na terenie osiedla Na Skarpie lokalizacje uzyskały bardzo małą liczbę głosów i biorąc pod uwagę tylko wskazania mieszkańców system w tej części miasta będzie posiadał tylko 2 stacje tzw. "stare".
  • ul. Wilhelminy Iwanowskiej/ ul. Jana i Marii Prufferów - siłownia - Proponowana lokalizacja znajduje się w sąsiedztwie dużego osiedla mieszkaniowego, punktu handlowego i miejsca rekreacji.
  • ul. Ludwika Rydygiera - Na trasie w stronę osiedli Rubinkowo i Na Skarpie lokalizacje uzyskały bardzo małą liczbę głosów i biorąc pod uwagę tylko wskazania mieszkańców system w tej części miasta będzie posiadał luki lokalizacyjne.

Obecnie miasto przygotowuje się do przetargu na obsługę TRM od przyszłego roku. Umowa obecnego operatora kończy się 30 listopada 2017 roku. Przetarg zaplanowano w III kwartale tego roku. Na obsługę TRM na lata 2018-2021 samorząd przeznaczy aż 6 mln zł: 2,4 mln w pierwszym roku i po 1,2 mln zł w kolejnych latach. Dla porównania, obsługa TRM od 2014 r. kosztowała dotychczas zaledwie ponad milion złotych.

Zobacz też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska