Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pamiątka bardziej trwała

Zbigniew Juchniewicz
Kostka wokół tablicy i fragmentu pamiątkowych torów tramwajowych pod Łukiem Cezara jest kamienna, a nie drewniana, jak do tej pory.

Kostka wokół tablicy i fragmentu pamiątkowych torów tramwajowych pod Łukiem Cezara jest kamienna, a nie drewniana, jak do tej pory.

<!** Image 4 align=none alt="Image 193662" sub="Miejmy nadzieję, że kostka brukowa wytrzyma dłużej niż drewniana i wandale przestaną się nią interesować [Fot.: Jacek Smarz]">Miasto zdecydowało się ją wymienić, bo była systematycznie niszczona przez wandali i niekorzystne warunki pogodowe.

Mosiężna tablica i fragment torów tramwajowych upamiętniają fakt, że przez starówkę - pod Łukiem Cezara wzdłuż ulicy Różanej przez Rynek Staromiejski, Szeroką, Królowej Jadwigi aż do Rynku Nowomiejskiego - w latach 1936-1970 kursował tramwaj. Jak za dawnych czasów tory okalała do tej pory drewniana kostka.

<!** reklama>- Niestety, drewno ciągle gniło, swoje dokładali też wandale, którzy wyłupywali fragmenty obramowania. Wokół torów stale tworzyły się dziury, co nie robiło najlepszego wrażenia na turystach - mówi Izabela Janiszewska z Miejskiego Zarządu Dróg.

Podczas regularnych obchodów porządkowych, prowadzonych na starówce przez służby miejskie, zapadła w końcu decyzja, aby kostkę drewnianą zastąpić trwalszą kostką kamienną. Z wnioskiem wystąpiło Biuro Toruńskiego Centrum Miasta, Miejski Konserwator Zabytków wyraził zgodę, a remont wykonało na zlecenie MZD Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia. 

Przez 34 lata tramwajowy, dwutorowy przejazd pod Łukiem Cezara był charakterystycznym obrazkiem w Toruniu. Tramwaje przemierzały ulicę Szeroką, wtedy jednotorową linią i przez Rynek Nowomiejski dojeżdżały do placu świętej Katarzyny.

W 1934 roku uruchomiono linię nr 4 na trasie plac Bankowy - Dworzec Toruń Przedmieście (obecnie Toruń Główny) prowadzącą przez most drogowy.

We wrześniu 1934 roku przystąpiono do budowy jednotorowej linii tramwajowej na Jakubskie Przedmieście. Linia ta biegła na wydzielonym torowisku od placu 18 Stycznia (przy Dworcu Toruń Miasto) przez nowo budowaną wówczas ulicę Traugutta do ulicy Targowej. Uruchomienie komunikacji na tej linii nastąpiło 22 marca 1935 roku.

Przejazd tramwajów w kierunku na osiedle Mokre przez Rynek Staromiejski zlikwidowano w 1955 roku, a ruch odbywał się bezpośrednio z placu Rapackiego przez aleję 700-lecia i plac Armii Czerwonej (obecnie plac Teatralny). I tak zostało do dziś, a nowością będzie powrót torowiska na aleję Solidarności pomiędzy Wałami Generała Sikorskiego a Czerwoną Drogą.


Warto wiedzieć

Którędy kursowały dawne tramwaje?

W latach 1936-1970 tramwaje z ulicy Chopina jechały na wprost przez plac Rapackiego i przejeżdżały pod Łukiem Cezara wjeżdżając na ul. Różaną i na Rynek Staromiejski.

W 1970 roku zlikwidowano przejazd tramwajów linii nr 1 przez śródmieście, co było możliwe dzięki wybudowaniu tak zwanej małej obwodnicy staromiejskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska