Trzy dni temu rząd poinformował, że podniósł ze 107 do 135 mld złotych limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 roku. Można by przypuszczać, że taka informacja rozwieje czarne chmury gromadzące się nad S10 i doniesienia o problemach z finansowaniem tej inwestycji. Kłopot w tym, że wraz ze zwiększeniem budżetu, wydłuża się też lista dróg do przebudowy.
Zobacz także: Wypadek ciężarówki w Lubiczu Dolnym [ZDJĘCIA]
Ministerstwo zakłada m.in. przedstawienie do końca roku listy inwestycji, jakie zostaną sfinansowane w ramach nowego limitu w formie projektu zmian do Programu Budowy Dróg Krajowych i przygotowanie odrębnego programu wieloletniego. Z zadaniami na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA, zapewniające ich dostosowanie do przenoszenia nacisku 11,5 ton na oś i z rozwiązaniami zabezpieczającymi jego finansowanie ze środków budżetu państwa.
Jak udało nam się ustalić, w przypadku zwiększenia nośności dróg chodzi o krajową „15” i „25” na odcinkach: Bydgoszcz - Inowrocław, Inowrocław - Toruń, Toruń - Brodnica i Inowrocław w kierunku południowym.
- Trwają analizy, które mają oszacować koszty i zakresy inwestycji - mówi Tomasz Okoński, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy.
Zobacz także: Plac Chrapka. Kiedy przebudowa?
Ministerstwo infrastruktury milczy o przyszłości trasy S10, która docelowo ma połączyć Warszawę ze Szczecinem. Inwestycja gwarantowałaby szybkie połączenie Torunia z bydgoskim lotniskiem, z kolei Bydgoszcz uzyskałaby szybki dostęp do autostrady A1, poprzez węzeł Toruń Południe w Czerniewicach.
- Trwają prace projektowe, na które jest zapewnione finansowanie - mówi Tomasz Okoński. - Planowany termin uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach to pierwsza połowa przyszłego roku.
Budowa odcinka miała się rozpocząć w 2018 roku, a zakończyć w 2021. Koszt całości inwestycji to 2 miliardy złotych, a pierwszego etapu (przygotowań) - 5 mln zł. W materiałach, do których dotarliśmy, droga S10 przewidziana już jest do realizacji do 2025 roku. Jaki jest obecnie status tej drogi? Ministerstwo milczy.
Zobacz także: Trzymał psa w skandalicznych warunkach
- Budowa drogi ekspresowej S10 została ujęta w PBDK na lata 2014-2023. Należy jednak pamiętać, że na realizację zadań w nim ujętych poprzednia Rada Ministrów (PO-PSL - przyp. red.) zabezpieczyła kwotę 107 mld zł, natomiast wartość zadań w PBDK sięga ok. 200 mld złotych - mówił niedawno Szymon Huptyś, rzecznik ministerstwa infrastruktury.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?