Zamiary są ambitne - 1 października przyszłego roku studenci rozpoczynający nowy rok akademicki dojadą do kampusu uniwersyteckiego na Bielanach tramwajem.
<!** Image 3 align=none alt="Image 185936" sub="Infografika: Milena Wojtkowiak">Scenariusz budowy nowej linii tramwajowej nieco się opóźnia w stosunku do pierwotnych planów. Np. nie jest jeszcze gotowy, a miał być na przełomie stycznia i lutego, wniosek o pozwolenie na budowę.
<!** reklama>- To przez przeciągające się prace tzw. zespołu uzgadnianie dokumentacji projektowe - tłumaczy Wojciech Alfut, kierownik zespołu ds. projektu tramwajowego w Wydziale Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta w Toruniu. - Chodzi między innymi o to, że gestorzy różnych sieci infrastrukturalnych chcą bardzo dokładnie sprawdzić swoje instalacje znajdujące się w obrębie tego przedsięwzięcia. Dlatego wniosek o pozwolenie na budowę planujemy złożyć w marcu, tak aby w maju, czerwcu uzyskać je i natychmiast rozpocząć prace w terenie.
Przypomnijmy, chodzi o projekt pod nazwą „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013”. Jego najbardziej spektakularnym elementem jest budowa linii tramwajowej do UMK i połączenie Bielan z Rubinkowem. To także kompletna przebudowa alei Solidarności, na której ma powstać przesiadkowy węzeł tramwajowo-autobusowy oraz modernizacja pętli tramwajowej przy ul. Olimpijskiej.
Nowe torowisko tramwajowe pobiegnie od pl. Hoffmanna ulicą Bema do ulicy Sienkiewicza, tą ulicą do ul. Gagarina i dalej do pętli przy Szosie Okrężnej. Będzie tam kursowała „jedynka”, która zmieni dzisiejszą trasę. Przy pl. Teatralnym skręci w aleję Solidarności, z niej w Czerwoną Drogę i ulicą Kraszewskiego dotrze do placu Hoffmanna i ul. Bema.
W związku z budową linii tramwajowej na Bielany kompletnie przebudowany będzie odcinek alei Solidarności między placami NOT i Teatralnym.
- Jak tylko uzyskamy pozwolenia na budowę, rozpoczniemy prace od razu na trzech frontach: na pętli „Olimpijska”, na al. Solidarności i przy nowym torowisku - mówi Wojciech Alfut. - Dwa pierwsze zadania zakończymy w 2012 r., trzecie potrwa do września 2013 r.
Aleja Solidarności zupełnie się zmieni, bo zostanie podzielona na dwie części - od strony Muzeum Etnograficznego powstanie pas tramwajowo-autobusowy, a od strony Urzędu Marszałkowskiego pas dla transportu indywidualnego. Będzie on miał jednak tylko jeden kierunek ruchu - od pl. NOT do pl. Teatralnego. To będzie wymagać zmiany organizacji ruchu na obu placach. Będzie np. zlikwidowany lewoskręt z Czerwonej Drogi w Szosę Chełmińską. Z części tramwajowo-autobusowej będą mogli natomiast korzystać taksówkarze. Wszystkie te zmiany mają się zmieścić w ramach obecnych krawędzi jezdni.
Modernizacja pęli na ul. Olimpijskiej będzie polegała na dobudowaniu tam trzech torów tzw. odstawczych. To konieczne w związku z planowanym zakupem 12 nowych zestawów tramwajowych w ramach innego wielkiego przedsięwzięcia - BiT City. Na pętli powstanie zajezdnia pod chmurką.
Nowe tory i przystanki
Linia tramwajową na Bielany - zbuduje ją za 47,7 mln zł Budimex SA
Powstanie 1,9 km podwójnego torowiska i sześć przystanków: Fałata, Od Nowa, Akademiki, Rektorat UMK, Okrężna, Bielany
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?