OBEJRZYJ: Park Tysiąclecia w Toruniu. Mamy się czym pochwalić!
Budowa zajezdni w północnej części Torunia
Nowa zajezdnia ma powstać przy ulicy Legionów, wchłaniając dotychczasową autobusową. Zajmie 6,5 hektara i będzie w kształcie odwróconej drukowanej litery U, "otulając" teren, na którym obecnie znajdują się m. in. sklep Aldi i Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta. Po prawej stronie będzie wjazd do części autobusowej, po lewej - do tramwajowej.
- Przygotowujemy obecnie studium wykonalności - mówi Jarosław Więckowski, dyrektor Działu Projektów Infrastrukturalnych Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Toruniu. - Jak już będziemy go mieli, to do 26 czerwca musimy złożyć wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie. Środki dla naszego miasta są już alokowane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Mamy przyznaną kwotę 225 milionów złotych, przy czym nie dotyczy to tylko zajezdni, ale i zakupu czterech tramwajów oraz modernizacji torowisk w trzech lokalizacjach. Mniej więcej we wrześniu lub październiku zapadnie decyzja i podpiszemy umowę. W tym samym czasie będziemy chcieli jak najszybciej zacząć projektowanie całej zajezdni. Potrwa to zapewne rok - półtora, po czym zaczniemy realizację. Może ona zacząć się około 2026 roku i potrwać pewnie minimum dwa lata. Realnie możemy myśleć o oddaniu do użytku nowego obiektu w 2029 roku.
Razem z dyrektorem obeszliśmy teren przyszłej zajezdni. Zaczęliśmy od części autobusowej.
- Zastanawialiśmy się początkowo nad remontem budynku z warsztatami dla autobusów, ale jak przeliczyliśmy koszty wyszło nam, że taniej będzie go wyburzyć i postawić nowy. Zostanie podstacja obsługująca sieć trakcyjną i zajezdnię. Tam, gdzie dziś są duże krzewy, powstaną ładowarki do autobusów elektrycznych. Za nimi zlokalizowana będzie mini-zajezdnia. Przewidzieliśmy 180 miejsc parkingowych dla autobusów, w tym 40 procent dla elektryków, by móc je przy okazji ładować. Tu będą stanowiska naprawcze i cała obsługa, tam myjnia - pokazuje.
Polecamy
Hala, która tu powstanie, będzie miała 11 tysięcy metrów kwadratowych.
- Tutaj będą prawie cztery kilometry pojedynczego toru - kontynuuje Jarosław Więckowski już w części tramwajowej. - Postawimy halę odstawczą dla 19 tramwajów, a obok dla dziewięciu kolejnych. Przewidzieliśmy miejsca, w których wykonywane będą remonty i tak zwana obsługa codzienna, tokarka podtorowa, myjnia.
Przewidziano również sporo miejsc parkingowych dla pracowników MZK.
- Przy wyborze lokalizacji nowej zajezdni były trzy propozycje. Ta z ulicy Olsztyńskiej odpadła ze względu na kłopoty z własnością terenu. Rozważaliśmy też lokalizację przy Motoarenie. Nie wykluczamy, że w przyszłości powstanie tam zajezdnia, lecz to są kolejne koszty, a nie wiemy, kiedy ewentualnie uda się pozyskać nowe środki z zewnątrz. Przypominam też, że będziemy mieli dotychczasową halę tramwajową przy ulicy Sienkiewicza, z której nie zamierzamy rezygnować. Uważamy, że to, co będzie na Legionów i Sienkiewicza powinno spokojnie wystarczyć na 20 lat. Choć trudno przewidzieć, jak będzie się rozwijała sytuacja, czy na przykład nie powstanie linia tramwajowa na lewobrzeże, co spowoduje konieczność zwiększenia taboru i miejsca dla niego.
Poznaj ciekawe grupy lokalne na Facebooku:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?